WASIAT RASULULLAH:

"Sepeninggalan aku telah wafat kelak, akan muncul sebuah negeri di bawah angin, SAMUDERA namanya. Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu serta ajarkan kepada mereka dua kalimah syahadah. Kerana dalam negeri itu kelak, ramai dari kalangan mereka yang akan menjadi wakil-wakil Allah. Tetapi, dalam pemergian kamu ke negeri itu, kamu hendaklah singgah mengambil seorang fakir di negeri Menggiri, bawalah fakir itu bersama-sama"

-sulalatus salatin-
Cop Mohor
Mohor atau dikenali juga sebagai meterai, tera dan cap merupakan perkara penting di dalam sesuatu warkah. Ia merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang dilihat pada warkah baginda s.a.w kepada Maharaja Rom, Farsi, dan Mesir.



Sejak Tanah Melayu menerima agama Islam kira – kira abad ke- 13/14 Masihi, pengaruh Tulisan Jawi banyak mewarnai kehidupan 0rang Melayu. Pengaruh dan peranan Tulisan Jawi terdapat dalam pelbagai aspek kehidupan, antaranya hubungan sosial seperti surat – menyurat antara raja dengan raja yang sebangsa dan seagama dan sebagainya. Tulisan Jawi juga bagi tujuan seni disamping untuk mendapat berkat. Potongan – potongan ayat suci Al Quran ditulis indah, begitu juga duit pitis, cap mohor, barangan tembaga, tembikar dan lain – lain.

Inilah hadiah kepada bangsa tercinta. Telah lebih seribu tahun menjadi tradisi, kini muncul kembali dengan gaya dan wajah baru. Cap mohor ini diangkat kembali oleh Nusantara Resource, menjadi budaya agung yang mekar mewangi. Bersama harapan dan doa agar tradisi bangsa akan terus berkesinambungan.





Spesifikasi Istimewa:

* Menggunakan bahantara moden
* Penggunaan tulisan jawi dengan pelbagai gaya seni khat
* Bentuk – bentuk nama yang menarik dan unik
* Penerapan seni zukhruf berasaskan motif – motif tempatan
* Sijil perakuan ketulinan dan pemilikan
* Setiap set disertakan nombor siri

Harga :

1. Premium Package RM500.00

  • Holder cop diperbuat daripada besi
  • Tombol cop daripada perak yang berukir
  • Kotak khas
  • Sijil perakuan ketulinan
  • Preink stamp

2. Standard Package RM80.00

  • Holder plastic
  • Sijil perakuan ketulinan
  • Preink stamp
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi :019-3399749 / 017-2375427
0 Responses

I made this widget at MyFlashFetish.com.

  • Ruangan Iklan

    Demi Masa


    I made this widget at MyFlashFetish.com.

    METERAI AKU

    Mari bersembang

    Followers

    Haul Imam Alwi Al-hadad