WASIAT RASULULLAH:

"Sepeninggalan aku telah wafat kelak, akan muncul sebuah negeri di bawah angin, SAMUDERA namanya. Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu serta ajarkan kepada mereka dua kalimah syahadah. Kerana dalam negeri itu kelak, ramai dari kalangan mereka yang akan menjadi wakil-wakil Allah. Tetapi, dalam pemergian kamu ke negeri itu, kamu hendaklah singgah mengambil seorang fakir di negeri Menggiri, bawalah fakir itu bersama-sama"

-sulalatus salatin-
Bergerak dalam Basirah
Perjalanan aku merentasi empat buah negeri meliputi negeri Kelantan, Pahang, Negeri Sembilan dan Singapura. Di kelantan, aku menziarahi Masjid Kampung Laut yang dahulunya di kunjungi ribuan para ulama yang datang dari pelbagai benua. Semasa aku solat dalam masjid ini, terasa sama alunannya seperti bersolat di masjid Demak di Jawa tengah, Indonesia. Perkara yang sama juga turut di rasai semasa aku bersolat di Masjid Lama Pulau Tawar di Pahang yang merupakan sebuah masjid yang menjadi tempat pengishtiharan mat siam sebagai Mat Kilau.

Manakala, di Negeri Sembilan, aku menziarahi makam Tuan Tulis dan Juga Makam Sheikh Muhammad Said Al-Linggi. Seterusnya, di Singapura aku telah menziarahi makam Habib Nuh Singapura.




Labels: edit post
0 Responses

I made this widget at MyFlashFetish.com.

  • Ruangan Iklan

    Demi Masa


    I made this widget at MyFlashFetish.com.

    METERAI AKU

    Mari bersembang

    Followers

    Haul Imam Alwi Al-hadad